Malagueta-Music.com

Our website requires Flash Playerv.6.0.65.
We enjoy to present you a little Flash pics slideshow about artists we promote in this content.

Weepers Circus
(Frankreich)
Booking: D, AUT, CH
 
Mario Lucio
(Cape Verde)
Booking: Worldwide
 
LaXula
(Spanien)
Booking: D, AUT, CH
 
Titi Robin
(Frankreich)
Booking: D, AUT
 
Manou Gallo
(Ivory Coast)
Booking: D, AUT, CH
 
Toure Kunda
(Senegal)
Booking: D, AUT + on request CH
 
Studio Pagol
(Belgium)
Booking: Europe (except F, BE)
 
Gaële
(Canada/France)
D, A, CH + On request Europe
 
Boubacar Traoré
(Mali)
Booking: D, AUT
 
Terezinha Araújo
(Cape Verde)
Booking worldwide

0 | 10

LaXula

Line-up : 6 + 2 Persons
Current Album: "In X-ile"(18.01.2008 - Via Lactea/Broken Silence)
www.LaXula.com

listen
see1 2





“…why was this group not named Best European Artists?” fragt Charlie Gillett in seiner Review des aktuellen LaXuLa Albums im Observer. Eine Reihe außergewöhnlich intensiver Auftritte und euphorischer Vorabrezensionen füttern den Hype um die Band der charismatischen und extrovertierten Lon-doner Exilspanierin Monte Palafox zu Recht.

LaXuLa ist der Name der Bandpatronin und wird im Spanischen genauso ausgesprochen wie la chula, was so viel heißt wie „die Schöne“. Die fiktive mystische Figur ist die Herrin der Dualitäten. Sie steht für Geburt und Tod, für die Verbindung von Licht und Finsternis und ist Sinnbild des Bedürfnisses von Monte Palafox, den dunklen Seiten der Seele ebenso Ausdruck zu verleihen wie der Liebe zum Leben.

LaXuLa formierten sich im Frühjahr 2002 in London unter dem Namen A.M.A. Schon einen Monat später spielten sie ihr erstes Konzert auf dem Londoner Cannabis Festival. Um eine Reise nach Barcelona zu finanzieren, nahm die Band innerhalb einer Woche eine CD mit 8 Stücken auf und verkaufte kurzerhand 2000 (!) Exemplare. In Spanien folgten Auftritte als Straßenmusiker und in verschiedenen Bars und Clubs. Nach einigen personellen Umbesetzungen besteht LaXuLa nun aus Leadsängerin und Songwriterin Monte Palafox, dem Briten Mike Limmer (Songwriting, Bass), Andres Garcia aus Granada (Gitarre) und Demi Garcia aus Barcelona (Drums, Cajon).

Zwei Jahre dauerten die Arbeiten am Debutalbum „In X-ile“. Die 13 Tracks entstanden unter Mitarbeit hochkarätiger Gastmusiker. Auf „La Boulette“ und „Semilla“ brilliert der Londoner Saxophon-Meister Alan Wilkinson. Silvia Hallet steuert die Violine auf „Soberbia“ und „Sin Tierra“ bei und Moss Velez die Flötenklänge auf „La Luna“ und „Vampiro“. Stimmliche Unterstützung kommt von Manu Rubio und Shiv, um nur einige der Beteiligten zu nennen.

Der Sound der Band ist ein Hybrid aus Flamencogitarren, argentinischem Tangobandoneon, Zigeunergeigen, arabischen Einflüssen, Klezmer und psychedelischen Rockgitarren unterlegt mit präziser und zwingender Rhythmik. Ergebnis dieses bunten Gemisches ist eine sehr eigene, in sich stimmige und gefühlvoll-bezaubernde Klangästhetik.

„In X-ile“ ist eine Folge melodischer Stücke, jedes mit sehr spezifischem Charakter und Charme. Die Stimmungen reichen von süßlich versponnen bis dunkel und verstörend. Den inneren Zusammenhalt gibt eine mal ausgeprägte mal unterschwellige hypnotische Qualität, die Assoziationen an die traumartige Atmosphäre chinesischer Opiumhöhlen evoziert.

Die Referenzen an die Musikkultur der Zigeuner reflektieren den persönlichen Lebensweg, die Erfah-rungen von Monte Palafox als reisende Musikerin, deren Wanderschaft niemals endet aber auch das Gefühl von Entfremdung in einer Welt, deren Regeln sie nicht mit der eigenen Persönlichkeit in Ein-klang bringen kann. Der theatralisch emotionale Sound geht eine organische Symbiose mit den dramatischen Texten der Frontfrau ein. Weibliche Thematiken nehmen großen Raum ein: “Mama“ und “La Luna“ feiern die Geheimnisse der weiblichen Fruchtbarkeit. Auch ihre beiden Kinder, Rio und Sol, inspirierten sie zu einer gefühlvollen Ballade.

Im letzten Jahr haben LaXula auf den größten europäischen Festivals gespielt (Transform Festival in Norwegen, Womad oder Glastonbury in England). Nun kommen Monte und ihre Band nach Deutschland/Österreich und präsentieren in einer Energie geladenen Show ihre außergewöhnliche Musik!

Bio english top

“Evoking the spirits of crooked sun-baked streets, four-day festivities, rootless conditions, home births and Hackney squat parties... laXula stirs their Fiesta with Flamenco, Arabic, Klezmer, Latin influences, and rocky psychedelic guitars... The resulting eclectic brew and it’s unique sound manages to walk the tightrope between the plaintive and the uplifting without falling on either side…” (Notting Hill Arts Club)

A.M.A* now LaXula begun in London in the spring of 2002. Monte Palafox (lead vocalist and composer) was hoping to get a cat from the local second-hand paper but instead found another add placed by the Israeli multi-instrumentalist and composer Assi Rose (guitar, sax and accordion), who was looking for a singer to work with. They met up and soon others followed, the band was formed and their first gig was a month later at the Cannabis Festival of May 02. That same summer they decided to go to Barcelona and so they prepared a home-cooked CD (8 songs in a week) for them to sell and survive in the trip. Since then more than 2000 copies are out there in the world…. So they packed their bags and drove down to Spain in a van, neo-gipsy style... adults, children, bags, instruments (no cats then)...

Musicians came and went but Monte stayed constituting the womb of this musical adventure and gave birth to the vision of “laXula” so A.M.A then became “laXula”; being laXula the femenine alter-ego arquetype that possesses Monte in her powerful and passionate performances.

Since December 2004 the guts of the band are Monte Palafox and Mike Limmer (bass and composer from Norwich). Other members that have incorporated to the band are: Andres Garcia (guitarist from Granada), and Demi Garcia (drum kit and cajon, Barcelona ).

”LaXula is the music of/in x-ile, in which the gipsy references represent their own life paths; the no-land experience, the journey that never ends, where the only roots that are found are a root-less condition. …purposefully stirs up storms that inevitably shake our need for safety and certainty. This is laXula’s unnerving statement in her lyrics that come from personal and emotional every day dramas and transcend to cathartic climaxes in a ritualistic sacred intensity…”

Since 2002 LaXula have played from the streets of London and Barcelona passing by grassroots Hackney squats like project 142, gallery 491 and Madrid clubs like Café La Palma, Sirocco and Juglar to London’s most notorious world music venues such as the Jazz Cafe, Cargo, The Spitz, NHAC, The couscous Lounge, 93-feet East, The Rhythm Factory and Synergy. They have collaborated with Raison D’etre and Strangers than Paradise to name just a few. Summer 04 also brought them their first festival appearances at Kingston Green Fair, Larmer Tree Festival, Croydon Summer Festival and the European Social Forum.

LaXula have carried on playing around and have just finished birthing their second Album “in X-ile”.

Press cliping top

“A defiant and seductive mix” (fRoots Magazine)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

"The Spaniards write tango tunes about such topics as the menstrual cycle. But don’t let that put you off, says Charlie Gillett

Reviewers of the BBC Radio 3 Awards for World Music event at the Barbican in May were mostly agreed: the five performances were impressive and often beautiful, but where was the intensity and energy that we also hope for music to provide? The an-swer had been in a performance on the Free Stage earlier in the day by LaXula, the group led by Monte Palafox, a London-based exile from Madrid who has fashioned a unique sound and look that had several members of the audience asking, why was this group not named Best European Artists? In X-ile has been available to buy on LaXula’s website for some months, while the ’Um and Aah’ departments at several record labels have um’d and aah’d about whether to put it out. It’s hard to imagine what better record they could be waiting for while prevaricating about this one. In many ways, it is the album that fans of Ojos de Brujo might have hoped for, as a follow-up to their masterpiece, Bari. Where their actual follow-up was a great disappointment, this is a suite of distinct, melodic tunes, each with its own shape and character, each full of space and imagination. The classic song on the album is ’Soberbia’, a hybrid of tango and flamenco which changes gear several times without ever losing momentum or focus. Not far behind is ’La Luna’ (about the menstrual cycle, we learned at the Barbican), faster and with an epic feel as voices, flutes, wah-wah guitar and that big Ocean Drum tambourine mesh in an arrangement that throws up new details every time it is played. Due to the fact that the songs are all in Spanish, this album is going to be consigned to the world music box, but LaXula are a band for all-comers. The group would grace any festival that invited them to play, and the appeal of this exceptional album certainly isn’t going to fade in the foreseeable future." (Charlie Gillett, The Observer)

On Tour top

Date Ort
Sa. 24.10.09CH-Rubigen Mühle Hunziken
Do. 22.10.09D-Stuttgart Laboratorium
Mi. 21.10.09D-Frankfurt/Main Das Bett
Di. 20.10.09CH-Zug Theater Kasino
Sa. 17.10.09AUT-Innsbruck Treibhaus
Sa. 25.04.09D-Frankfurt/Main (Lange Nacht der Museen)
So. 19.10.08D-Berlin (Machinenhaus)
Sa. 18.10.08D-Leipzig (Damenhandschuhfabrik)
Fr. 17.10.08D-Stuttgart(Laboratorium)
Do. 16.10.08D-Regensburg (Alte Mälzerei)
Mi. 15.10.08D-Koblenz (Cafe Hahn)
Di. 14.10.08D-Köln (Stadtgarten Studio)
Sa. 09.08.08D-Dortmund (Micro Festival)
Fr. 11.07.08D-Nürnberg (Katharinenruine)
Sa. 31.05.08D-Hannover (Masala festival)
© Malagueta Music Ltd. 2006